UN ARTICOL DE NOTA ZECE: 7 MANIPULĂRI ÎMPOTRIVA OREI DE RELIGIE – Eduard Dumitrache, 6 martie 2015

         În campania îndreptată împotriva orei de religie mai multe idei au fost reluate obsesiv, pentru a se fixa temeinic în mintea românului. Părintele trebuia să conștientizeze cât de periculoasă și nefolositoare pentru educația copilului este învățătura creștină. Din fericire mintea românului de pe urmă a fost mai presus de estimarea adversarilor iar manipulările nu au prins. Încă o dată părinții au mărturisit identitatea spirituală a României prin cele peste 2.000.000 de cereri completate, credința că Dumnezeu este iubire și iubirea este de la Dumnezeu.
          Am abordat în rândurile următoare șapte dintre cele mai ”rulate” dintre aceste clișee, cu siguranță nu sunt singurele dar eu cel puțin le-am întâlnit la fiecare click, emisiune, articol ce au vizat acest subiect.
                    1. Ora de religie îndoctrinează!
          Dacă ora de religie îndoctrinează în România, atunci îndoctrinează și în Europa. 30% dintre elevii germani dau la bacalaureat obiectul religie având în programă două ore pe săptămână. Mai mult, în trei dintre landurile germane a fost acceptată în școli și ora de religie creștin ortodoxă. Învățământul confesional este o normă a libertății și democrației fiind prezent în Europa în state precum Germania, Austria, Finlanda, Belgia, Spania, Italia, Polonia, Ungaria, Portugalia sau Olanda.
          În aceeași cheie dacă ora de religie îndoctrinează acum, a îndoctrinat și în trecut. Rezultă de fapt că noi toți suntem un neam de îndoctrinați, de la Neagoe Basarab cu învățăturile lui către fiul său Teodosie până la părinții noștri ce au avut grijă să ne boteze în ascuns pe vremea comunismului.
          Ideea de îndoctrinare eu o văd de fapt ca justificarea unei intoleranțe față de valorile tradiționale. Conform celor care atacă ora de religie cetățenii creștini ai acestei țări ar trebui să își uite sistemul de valori iar copiii acestora să primească o educație neutră, străină de aceste repere, treptat Biserica ar trebui să se retragă sau să fie ”retrasă” din învățământ, din istorie, din societate. A fost de-a dreptul toxică intervenția unor domni ”specialiști” veniți să acrediteze această idee în dezbaterile ce au avut loc la Hotnews sau Gândul. Poți numi educația îndoctrinare? Poți, dacă vrei să manipulezi.
                   2. Ora de religie promovează intoleranța!
          Studiile sociologice demonstrează contrariul. Conform celui mai recent sondaj realizat în România de Fundația pentru o Societate Deschisă ”ateii sunt mai intoleranți decât majoritatea românilor față de aproape toate grupurile sociale în legătură cu care au fost chestionați: romi, sectanți, maghiari, musulmani, evrei, săraci.” În măsura în care ateii militează împotriva orei de religie iar aceștia nu participă la ora de religie, logica simplă ne arată că de fapt ora de religie promovează în societatea românească toleranța.
          În acest context declarații de genul ora de religie este ”un sistem idiot, care atrage idioți și produce alți idioți” făcute de Toma Pătrașcu, reprezentant ateu, nu dovedesc decât nevoia de toleranță în societatea românească. Barba non facit philosophum domnule Toma Pătrașcu!
          Istoria recentă ne-a arătat unde poate duce o ideologie atee. Aceasta ucide omul, ucide identitatea sa, mă gândesc la reeducările din temnițele comuniste, din lagăre, la milioanele de execuții și deportări. Articolul 29 din Constituție subliniază că ”libertatea conştiinţei este garantată; ea trebuie să se manifeste în spirit de toleranţă şi de respect reciproc.” Ori exact aceste dimensiuni lipsesc în discursul secularist de astăzi, respectul pentru valorile celuilalt și toleranța.
                   3. Locul orei de religie este în biserică, statul român este un stat laic
          Cum s-a afirmat și în manifestul comunității Părinți pentru Ora de Religie o educaţie complexă, completă şi de calitate a copiilor presupune și dimensiunea spiritualității iar aceasta se desăvârșește în familie, în biserică și în școală.
Dorința creștinilor de a își educa și crește copiii în armonie cu învățătura creștină, printr-o oră de educație spirituală în acord cu Sfânta Scriptură, a fost fundamentată de Constituție fără echivoc în articolul 32: ”În şcolile de stat, învăţământul religios este organizat şi garantat prin lege.”
          Mai mult articolul 33 din Constituția României punctează: ”Statul trebuie să asigure păstrarea identităţii spirituale”. Tradiția spirituală a României este creștinismul, o mărturisește fără echivoc istoria. Componenta spirituală a fost exclusă din școala românească doar prin grefarea forțată a comunismului în spațiul românesc.
          Statul român nu este un stat laic iar aceasta nu o spun eu, o spun specialiștii în Drept Constituțional din România. Toți ne dorim astăzi un stat modern dar în nici un caz laicitatea distructivă din Franța care a scos în stradă peste un milion de protestatari. Înainte de venirea la putere a comuniștilor Biserica a fost prezentă activ în societate. Este tradiția spirituală a acestui neam, așa au trăit românii până să le fie impus comunismul de către regimul sovietic de ocupație.
                   4. Problema manualelor de religie
          În toate dezbaterile și articolele îndreptate împotriva orei de religie a fost citat obsesiv un manual retras de doi ani, publicat de o editură particulară și aprobat de facto de comisia Ministerului Educației. A pleca de la două exemple din acest manual și a vorbi despre manualele de religie în general, fără a le cunoaște măcar conținutul și mă refer în special la domnul Toma Pătrașcu pe care l-am avut partener într-o dezbatere, este greu de calificat.
          Calitatea manualelor din învățământul românesc este absolut necesar să fie îmbunătățită și manualele de religie nu fac nici ele excepție. Bunăvoință există, slavă Domnului! Eu personal cred că parteneriatul dintre Ministerul Educației și Biserica Ortodoxă încheiat în 2014 este cadrul optim pentru aceste îmbunătățiri.
                   5. Libertatea de conștiință a părinților
          Adeseori a fost invocată în dezbateri, de exemplu în discursul domnului Remus Cernea, libertatea de conștiință a părinților.
          Ceea ce nu cunosc toți părinții este că societatea civilă atee face constant presiuni asupra Ministerului Educației pentru introducerea unei orei de educație sexuală ca materie obligatorie în școli, într-o formulă departe de orice abordare creștină. Un astfel de proiect pilot a fost susținut de către ASUR și în cadrul ultimului Festival al Științei, este vorba despre programul ”Sexul versus Barza”. Ce fel de libertate de conștiință au părinții creștini care nu vor putea să își retragă copilul de la o materie în care sunt inserate idei pro-avort sau în care se face propagandă pentru stilul de viață homosexual?
                    6. Școala este pentru știință!
          ”Infiltrarea Bisericii în sistemul de educație este o realitate tristă și care nu este de natură a încuraja educația științifică” rostită de Toma Pătrașcu bate foarte bine cu “Religia este opiu pentru popor, religia trebuie să fie declarată o chestiune particulară.” Vladimir Ilici Lenin
          Pentru ateismul militant științele sunt rodul raționalismului care eliberează umanitatea de religie. Ceea ce se obliterează complet este faptul că mulți oameni de știință au putut să pună bazelor cunoașterii științifice și să revoluționeze domenii precum medicina, fizica, astronomia sau matematica fiind în același timp oameni profund religioși. Mă gândesc pe scurt la Newton, Pasteur, Pascal sau Euler dar și la Nicolae Paulescu sau George Manu. Recunoașterea realizărilor acestora oameni înseamnă totodată acceptarea inexistenței vreunui conflict între educația religioasă și gândirea științifică. Virtual vorbind copiii acestor inventatori nu ar fi lipsit probabil de la ora de religie, părerea mea…
                   7. Să fie studiată istoria religiilor, ora de religie are o abordare unilaterală!
          Încă din primul an de școală copiii învață despre Oamenii din lumea întreagă și despre diversitatea acestora. În fiecare clasă a învățământului liceal sunt abordate teme referitoare la alte religii și confesiuni pornind cu religiile antice în clasa a IX-a, cele orientale în clasa a X-a (hinduismul, budismul, confucianismul) și continuând cu iudaism, islam și istoria creștinismului în clasele a XI-a și a XII-a.
         Din punct de vedere pedagogic studiul comparat al religiei este o excentricitate, nu poate fi abordat la ciclul primar sau gimnazial. În Uniunea Europeană istoria religiilor se predă efectiv în locul religiei confesionale în Estonia și modelul este din punct de vedere sociologic nesemnificativ.
                   Epilog
         Astăzi expiră termenul de depunere a cererilor de înscriere pentru ora de religie. Deja celebra aplicație SIIIR duduie sub degetele doamnelor din secretariate, cel puțin în București sunt încă mii de cereri neprocesate.
         Ceea ce rămâne după această campanie este mobilizarea mărturisitoare a părinților. România, contrar vremurilor, este spirituală prin excelență și poate fi unită în credință. Din punctul meu de vedere este un destin și mă bucur că se vădește chiar și în acest context.
        Totodată și cele rele au ieșit la suprafață cu acest prilej, să avem fiecare dintre noi grijă la ura de după ușă, este un semn că avem de lucrat cu noi înșine indiferent prin ce metodă și pe ce cale. Speranța mea este ca prin urmarea binelui aproapelui să putem desăvârși unitatea noastră iar ora de religie duce acest mesaj în școala românească.

 

                             10 comentarii la “7 manipulări împotriva orei de religie”

                     ioana says: 06/03/2015 at 8:04 PM
         Ateii considera ca un copil educat in spirit religios e un copil indoctrinat, cu creierii spalati. Insa, in acelasi timp, un copil caruia nu i s-a vorbit deloc despre Dumnezeu si a fost crescut in spirit ateist e doar un copil educat si atat. Educatia ateista e doar educatie, educatia religioasa…indoctrinare. Cum stiu ei ce e mai bine pentru copiii nostri. Ei care, conform statisticilor, au cea mai scazuta natalitate!
                     Adrian Stoica says: 07/03/2015 at 1:51 AM
          Nu, doamnă, ateii nu știu și nu sunt interesați de modul în care vă educați dvs. copilul. Sunteți religioasă? Foarte bine, aveți dreptul, prin lege, să vă educați copilul în spirit religios.
          Problema e exact pe dos, și anume: religioșii știu ce e cel mai bine pentru copiii ateilor, și vor să le impună studiul religiei cu de-a sila. Asta este problema și, dacă sunteți cât de cât onestă, veți recunoaște că, așa cum nici dvs. nu vă convine să vă fie educat copilul într-un spirit care vă este străin, tot așa nici ateilor nu le convine acest lucru.

                     Cristian Pascu says: 07/03/2015 at 2:28 AM
          Exact cum se întâmpl în Germania, părinții care nu doreau ora de religie puteau depune o cerere. Înainte 10-20% dintre părinți făceau acest lucru. Deci nu impunea nimeni nimic cu forța. Un părinte conștient de responsabilitățile lui ar fi fost automat conștient și de posibilitatea ca să își retragă copilul de la religie. O simplă căutare pe Google ar fi fost suficientă.

                     Adrian Stoica says: 07/03/2015 at 12:52 AM
          Am postat și la articolul original: Nu există niciun argument acceptabil în favoarea obligativității orei de religie!
          Cu privire la aceste așa-zise 7 manipulări, e de menționat, în primul rând că religia nu are o metodă de cercetare științifică și instrumentele adecvate, prin urmare nu este o știință. Din acest punct de vedere trebuie înțeleasă aserțiunea „religia îndoctrinează”, niciunul din așa-zisele ei „adevăruri” neputând fi dovedit științific. Și da, suntem, în mare măsură un neam de îndoctrinați. Nu vorbesc despre ceea ce a fost pe timpul lui Neagoe Basarab și nici măcar pe vremea părinților. Vreau însă să remarc eșecul multilateral dezvoltat al sistemului educațional, slaba pregătire a elevilor români, în raport cu omologii lor occidentali, absența gândirii critice și a deprinderilor de raționament autonom, factori care au condus la rezultatele cunoscute la PISA etc. Cele două aspecte corelează puternic, cu cât o persoană este mai educată, cu atât mai mult este dispusă să-și asume lipsa de credință religioasă. (În paranteză fie spus, eu nu am cunoscut, în întreaga mea viață, o persoană, măcar o persoană care să mă poată convinge de credința sa, ci, cel mult, persoane care se pretindeau a fi religioase, dar trăiau într-o contradicție destul de evidentă cu preceptele invocate.
          Cu privire la cea de-a doua așa-zisă manipulare, ar trebui citate studii, rapoarte, dovezi. E citat, e drept, un așa-zis „cel mai recent sondaj realizat în România de Fundația pentru o Societate Deschisă”, fără link fără alte dovezi adiționale etc., în condițiile în care „slugile lui Soros” sunt intens criticate și „demascate” pe diverse situri religioase. Cât de credibil este sondajul mai-sus-amintit? Sunt studii și cercetări care probează contrariul. În America circa jumătate dintre profesorii universitari se declară atei sau non-religioși, în timp ce acest procent e mult mai mic în rândul deținuților. Nu știu care e situația la noi, dar sunt convins că ateii sunt percepuți ca fiind mai intoleranți decât restul populației, ceea ce nu e, în mod necesar, adevărat.
          Tot cu privire la intoleranța de care sunt acuzați ateii, să vedem care sunt pozițiile celor două părți în conflictul orei de religie. Există o majoritate extrem de clară (cca. 90%) de părinți ai căror copii vor beneficia de educație religioasă în școală, conform legii. Există și o minoritate de cca 10% dintre părinți, ai căror copiii nu vor face religie, tot conform legii. Ce doresc cele două părți, ce-și reproșează una alteia?
          Aparent, APOR-ul și ceilalți reprezentanți ai majorității religioase militează pentru dreptul copiilor lor de a studia religia în școală; așa să fie oare? Nu, nu este așa, acest drept este, în prezent, garantat de lege și efectiv. Atunci, pentru ce luptă acest grup? Evident, pentru a impune obligativitatea studierii religiei în școală, de către toți copii, inclusiv, și mai ales de cei ai căror părinți nu doresc asta.
          Ateii, pe de altă parte, după știința mea, nu au cerut nimic altceva decât ca ai lor copii să nu facă religie în școală. Nu au cerut și nu au dorit să impună nimic celorlalți copii.
Cum stăm, așadar, cu intoleranța? Cum stăm cu manipularea?
          Aveți, însă, perfectă dreptate când susțineți că România nu este un stat laic. Nu este, și cât timp nu este un stat laic, nu poate experimenta nici democrația reală, nici progresul economic și social, nici educația de calitate, nimic.

                       Eduard Dumitrache says: 07/03/2015 at 2:25 AM
        1. Există link pentru sondajul lui Soros (un sondaj realizat chiar de un ong secularist) .
        2. Teologia are metoda altfel nu s-ar studia la Universitate, corpusul Sfantului Augustin sau al Sfantului Dionisie Areopagitul sunt abordate in capitole distincte si la Facultatea de Filozofie.
         Prezenta orei de religie in programa copiilor insa nu se bazeaza pe metoda stiintifica a teologiei ci pe caracterul formator din punct de vedere spiritual al orei de religie.
         3. Părinti pentru Ora de Religie a avut si are un rol benefic in informarea parintilor si in imbunatatirea statutului si continutului orei de religie.

                      Adrian Stoica says: 07/03/2015 at 10:36 AM
         Uh! A argumenta că “teologia are metodă, altfel nu s-ar studia la Universitate” e la fel ca “X merită (un salariu / câștig) așa de mare, altfel nu l-ar obține”.

                      Andrei says: 07/03/2015 at 8:33 AM
          Adrian Stoica, NU toate persoanele oricât ar fi de educate sunt dispuse sa își asume lipsa de credinta. Pe dumneata nu a putut sa te convingă nimeni, dar nimeni de credința sa, pentru ca nu ai dat peste persoana potrivita. Asa cum nici dumneata nici ateii pe care ii susții nu o sa ma puteți convinge pe mine sau pe majoritatea covârșitoare de ortodocși din Romania,despre “credinta” pe care nu o aveti. Aci nu vorbim doar de ortodoxie, ci și despre celelalte culte recunoscute în România. Și ei vor sa își indoctrineze urmașii cu ceea ce cred ei. Deci, nu știu cum se face ca o mana de atei vor sa aibă câștig de cauza în fata majorității. Apropo, ” Nu este sluga mai mare ca stăpânul sau”

                      Adrian says: 07/03/2015 at 9:49 AM
           Religia vine în contradictie cu toate celelalte discipline studiate in scoala.

                      Mihai says: 07/03/2015 at 12:21 PM
           Nu cu toate. Muzica, arte plastice, literatura, limbi străine şi materne. Astea nu au contradicţii cu religia.

 

  SURSA: http://avereabisericii.ro/oradereligiemanipulari/

8 gânduri despre „UN ARTICOL DE NOTA ZECE: 7 MANIPULĂRI ÎMPOTRIVA OREI DE RELIGIE – Eduard Dumitrache, 6 martie 2015

    1. Radu Iacoboaie

      Ionut said, on martie 12, 2015 at 2:04 pm (pe blogul saccsiv)

      În special la serviciu, creştinilor le este teamă să-şi dezvăluie apartenenţa religioasă, de teamă că ar putea fi ridiculizaţi şi ironizaţi de către colegi, potrivit unui studiu realizat la nivel naţional de către Comisia pentru Drepturile Omului şi Egalitate din Marea Britanie.

      ”Cei mai mulţi dintre angajaţi au reclamat presiunea pe care o resimt la locul de muncă, fapt care i-a determinat să nu-şi dezvăluie orientarea religioasă, şi teama că ar putea fi discriminaţi dacă poartă simblouri religioase la vedere. Aceste lucruri ai fost reclamate în special de către creştini. (…) Oamenii s-au plans mai ales de atitudinea batjocoritoare a colegilor care îi etichetează drept bisericoşi”, scrie în raportul comisiei mai sus menţionate.

      Peste 2500 de persoane au fost chestionate pe tema credinţei la locul de muncă, şcoală etc. şi nu doar adulţii suferă sau sunt luaţi peste picior din cauza religiei. Copiii, la rândul lor, se plâng că sunt etichetaţi drept habotnici de către colegi dacă se declară creştini.

      Apreciază

      Răspunde

Lasă un comentariu